پمپ قفل مرکزی خودرو چیست و چه کاربردی دارد ؟
سیستم قفل مرکزی (Central Locking pump)داخل خودرو که وظیفه اش باز و بسته کردن درب های خودرو را است ، مهم ترین نقش را در مراقبت از اجزای داخلی ماشین و حفظ امنیت به عهده دارد و شامل بخش هایی مانند رله قفل مرکزی ،واحد کنترل یا کنترل یونیت (Control Unit) ، پمپ درب و …. تشکیل شده است . هر کلید خودرو دارای یک کد مجزاست که با سیستم زنگ هشدار خودرو یا آژیر هماهنگ می شود.برای آگاهی بیشتر درمورد اجزای سیستم قفل مرکزی خودرو ،مقاله رله قفل مرکزی را مطالعه کنید.
در خودرو های قدیمی تر،سیستم پمپ به صورت مکانیکی کار می کرد بدین صورت که از پمپ خلا برای ایجاد فشار و فقل کردن درب های ماشین استفاده می شد در صورتیکه در خودرو های جدید تر ، از پمپ برقی برای پاسخ به سیگنال های ماژول کنترل الکترونیکی استفاده می شود. با این حال ماشین شما از هر سیستمی که استفاده بکند ،مهم است که قطعات حیاتی داخل خودرو در وضعیت خوبی بماند .
پمپ قفل مرکزی حاوی یک دیافراگم ست که داخل یک محفظه بلوک مانند را به حرکت در می آورد و به کمک ایجاد یک تماس پمپ را به جلو و عقب می راند ودر واقع حین برقراری این تماس به وسیله ی فشار ایجاد شده بخاطر مقاومت خلاء /فشار مانع از کارکرد پمپ می شود .
چه چیزی باعث می شود که پمپ درب خودرو درست کار نکند ؟ شایع ترین دلایل خرابی سیستم قفل مرکزی چیست ؟
استفاده از سیستم قفل مرکزی ماشین به به کار گرفتن ریموت قفل مرکزی یا همان ریموت کنترل آغاز می شود و همان طور که در مقاله رله قفل مرکزی نیز به آن اشاره شد این ریموت سیگنالی را به واحد گیرنده که متصل به واحد کنترل موتور (ECU) است ارسال می کند و سبب هماهنگی عملکرد اجزای سیستم می شود . سیستم قفل مرکزی خودرو حاوی قطعات متحرک زیادیست،بنابراین ممکن ست خرابی یا کارکرد نامناسب آن علت های متفاوتی داشته باشد .برای مثال ، خرابی فیوز،بخش کنترل یونیت (شیر برقی که به آن Solenoid نیز گفته می شود و در ماشین هایی با موتور دیزلی به کار می رود و از جمله معدود قطعاتی ست که سبب تبدیل نیروی الکتریکی به انرژی مکانیکی می شود پس در سیستم قفل مرکزی خودرو با فعال شدن باعث قفل یا باز شدن درب ماشین می شود ) بنابراین علائم شیر برقی معیوب اینست که فقط یک یا دو درب ماشین شما قفل می شود .در مورد خرابی فیوز،همانطور که می دانید سیستم قفل مرکزی ماشین به منبع مرکزی الکتریکی خودرو متصل است و این بدین معنی ست که دارای یک یا چند فیوز است که برای محافظت اجزا در برابر آسیب های الکتریکی قرار داده شده است .اگر فیوز شما دچار اشکال شود،قفل مرکزی شما دیگر کار نمی کند ،پس فقط با شناسایی فیوز معیوب ،تعویض آن و ریست کردن قفل مرکزی می توانید مجددا از آن استفاده کنید .
علاوه بر آن ،مشکلات سیم کشی برق هم از جمله نکاتی ست که هنگام عیب یابی باید به آن توجه شود با این وجود ،گاهی اوقات ممکن است ایراد از سیستم قفل مرکزی خودرو نباشد بلکه ریموت کنترل ماشین دچار اشکال شده باشد.
با این حال عملکرد نادرست پمپ ها سبب بروز اشکال در کارکرد سیستم قفل مرکزی خودرو می شود.برای مثال،زمانیکه یکی از درب ها در قفل شدن دچار مشکل شود بدین معنی ست که پمپ مخصوص به همان درب سوخته است و باید تعویض گردد.علاوه برآن،مسائل دیگری مانند نیم سوز شدم پمپ،به وجود آمدن مشکلاتی در عملکرد موتور پمپ و یا چرخ دنده ،یونیت و سوکت یونیت و… از جمله مورادی ست که هر کدام به تنهایی می توانند سبب از کار انداختن یا بروز اختلال درسیستم قفل مرکزی خودرو شوند . از آنجاکه در بسیاری از ماشین های امروزی ممکن است یونیت قفل مرکزی وجود نداشته باشد بنابراین بهترین راه برای اطمینان از کارکرد درست آن، استفاده از دستگاه دیاگ جهت تسریع در خطایابی یا تشخیص مشکل است.
نتیجه گیری
ما محصولاتی از بهترین برند تجاری و بالاترین کیفیت و ضمانت سلامت فیزیکی کالا به شما ارائه می دهیم .
برای سفارش پمپ درب تیبا و ساینا می توانید به صفحه محصولات فروشگاه مراجعه کنید . تیم تخصصی Plccar آماده ارائه هرگونه خدمات مانند تعمیر،تعویض، آماده سازی سفارش و ارسال کالا و نصب کالا در محل را برای شما مشتریان عزیز دارد.